A Mederjárók Jelentik #013

Sziasztok,
 
Ez a Susnyás Transmissions hírlevele, egy válogatás abból, amit az elmúlt néhány hétben figyelemre érdemesnek találtam az interneten. Összesen 5 link, pár perc az egész.

1. NATO seeks ways of protecting undersea cables from Russian attacks



Október 22-én a NATO tagországok miniszterei tartottak megbeszélést arról, hogy mit lehetne tenni az óceán mélyében futó internet-kábelekkel. A cikk szerint Kína és Oroszország is rendelkezik kész technikákkal arra, hogy fizikailag rácsatlakozzon a kábelekre és a szűretlen adatforgalomból tetszés szerint mazsolázzon.

Mondjuk arról nem írnak, hogy azt ki ellenőrzi, hogy a NATO illetéktelenül bevatakozik -e ebbe az adatforgalomba. Azt is érdekesnek találom, hogy a kábelek amúgy magántulajdont képeznek(vajon kié?).

Nem árt emlékeznünk arra, hogy a pillanatnyi, szélessávú globális kapcsolattartás nem egy magától értetődő dolog. 

 
2. A művészfilm és az emberkísérlet határán ex-KGB-ügynököket és pornósztárokat zárnak össze egy rekonstruált szovjet kutatóintézetben



A cikk maga silány, és a szenzációhajhász részleteket helyezi előtérbe, de a DAU-projekt borzasztóan izgalmas, az ilyen “sandbox” rendszerekben, a kollaboratív történetmesélésben nagy terét látnám a nagy kulturális műfajok további fejlődésének:

“Közel háromszáz amatőr színész, emberek a legkülönbözőbb szociokulturális háttérrel, pornószínésznőtől az ex KGB-ügynökig, közel három évig éli mindennapjait egy 12 ezer négyzetméteren felépített, szovjet kutatóintézetként berendezett díszletben, az ukrajnai Harkovban. Előre rájuk osztott szerepeikben kell mozogniuk, de többnyire rajtuk múlik, mit hoznak ki ezekből, esetleg minimális instrukciókat kaphatnak a film rendezőjétől, amikor épp őket veszi a 35 milliméteres filmre forgató operatőri stáb.”

Fantasztikus koncepció, a DAU folyamatosan hozza ki a nyersanyagból vágott filmeket, tucatnyinál több mozifilm és számos egyéb anyag készül belőle. Pár részlet például a párizsi bemutató lebonyolításáról:

“In January 2019, in Paris, the DAU project was presented at the Théâtre de la Ville and the Théâtre du Châtelet. Visitors were only permitted entry after they had requested and obtained a Visa, and had left their mobiles, and their connection to the outside world at the cloakroom. The setting inside was both contemporary and Soviet, and experiences ranged from the psychological and intellectual to the physiological and spiritual. At the Centre Pompidou, a Soviet apartment was recreated, where scientists from the Institute would live 24 hours a day, 7 days a week for the duration of the installation.”

3. Denmark Will Kill All Farmed Mink, Citing Coronavirus Infections



A hét parája a prémjük miatt tenyésztett rágcsálók telepein terjedő és mutálódó COVID, Dánia után több másik skandináv országban is észlelték a jelenséget, az egyetlen lehetséges forgatókönyv ilyenkor a totális kiirtás. Újabb gól az ipari állattenyésztés hálójában, az ehhez hasonló telepekre a XXI. században tényleg igazán semmi szükség. (csak Dániában 400 ilyen telep van)

4.TechPlomacy (technological-diplomacy)



Maradunk Dániában: létrehoztak egy kifejezetten tech irányultságú diplomáciai szolgálatot, aminek jobb híján az idióta techplomácia nevet adták. Három nagykövetséget nyitottak: Silicon Valley, Koppenhága, Peking.

A dánok szerint a kortárs politikai eszköztár nem felel meg a technológia fejlődési jelenségeinek lekezelésére. A techplomáciára azért van szükség, hogy a dán kormány közvetlenül tudjon kommunikálni a világ meghatározó technológiai szereplőivel. Jelenleg a társadalom kulcskérdései nagyrészt tech-jellegűek: Internet of Things, kiberbiztonság, a közösségi média okozta demokratikus deficitek, AI etika, automatizáció és munkahelyek, stb. 

A dánok ebben nem tévednek nagyot. Tényleg ezek lennének korunk legfontosabb kérdései, ha nem főznénk meg éppen lassú tűzön a bolygót, de végülis összefüggés azért van.

Ebben az ötletben tényleg több a frissesség, mint a teljesen szélmalomharcnak tűnő monopólium-perekben és hasonló botladozásokban, amelyek formájában a politikum a tech nyomát botokkal ütögeti.


5A műfű saga nem ért véget

.

Bardóczi Sándor budapesti főkertész Facebook-posztját egy szórakoztató posztmodern műalkotásként értelmezem. A 3. pont önmagában is egy tökéletes jelentési egység lehetne a magyar kibertér hétköznapjaiból. A posztot teljes egészében közöljük:






Ez volt a mederjárók tizenharmadik jelentése.

Jó hétvégét mindenkinek! 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük